Súhlasím Nesúhlasím

Súhlasím s použitím súborov cookie na personalizáciu reklám a retargeting.

Blog

01.05.2020, autor: Henrieta Remišová

Aké možnosti a trendy sa ukazujú v rámci aktuálnej krízy pre malých podnikateľov?

Každá kríza, bez ohľadu na to, čo ju spôsobilo a čoho presne sa týka, prináša okrem obáv, neistoty, ekonomického poklesu, aj nevyhnutnosť zmeny a opustenia zóny komfortu.

Nie je to pohodlné ani príjmemné, ale treba uznať, že táto fáza naozaj ukrýva mnohé príležitosti.  Dávam dôraz na slovo ukrýva, pretože sa zväčša schovajú za problém, do ktorého sa nám nechce púšťať alebo ho nevieme rozlúsknuť.

Nuž a aké možnosti, trendy alebo len indície sa ukazujú v rámci aktuálnej krízy? 
Po dvoch mesiacoch pozorovania môjho i okolitého sveta sa mi to javí takto:  


1. Bez online-u to už nepôjde


V priebehu niekoľkých týždňov sa podnikanie z offline priestoru začalo húfne presúvať do online-u.

Flexibilita v tomto smere zachovala možnosť príjmov tým, ktorí už boli pripravení alebo to s presunom veľmi rýchlo zvládli.

Došlo už asi každému, že v 21. storočí je digitálny svet nevyhnutnosťou.

Ľudia si veľmi rýchlo zvykli okrem nákupov aj na online porady, konzultácie, na online vzdelávanie, dokonca i tréningy.  Veľká časť z nich rada ušetrí čas aj neskôr a služby, ktoré donedávna fungovali výhradne offline budú v online samozrejmosťou.
 

Celá IT sféra, webdizajnéri, špecialisti na sociálne siete, online marketéri, grafici, copywriteri, naozaj všetci, ktorí dokážu ľuďom pomôcť presadiť sa v online svete teraz nestíhajú požiadavky klientov napĺňať a ešte dlho bude o ich služby zvýšený záujem.
 

 

2. Potrebná je rovnováha medzi online a offline svetom

 

Napriek tomu, čo som uviedla v prvom bode alebo práve preto, bude nutné, viac než kedykoľvek predtým, vyvážiť kvalitou a plnosťou aj náš reálny život.  Vnímam veľmi silno dve hlavné témy: vzťahy a zdravie.

To, načo aktuálna kríza poukazuje najviac je fakt, aká kľúčová je téma zdravia, silnej imunity, kvalitných potravín a s tým súvisiacej potravinovej sebestačnosti, zachovania kvality pôdy, zdrojov pitnej vody a ochrany životného prostredia.

Zelenú a to i v zmysle podpory od štátu, by mali dostať lokálni pestovatelia plodín, poľnohospodári a výrobcovia potravín. Do akej miery to nová vláda podporí, uvidíme.

Predpokladám tiež väčší záujem o poradenstvo v oblasti pestovania, permakultúry, ekologického, možno i komunitného bývania, väčšej sebestačnosti a celkovo tém, ktoré sa viažu na zdravý životný štýl.

 

3. Na výslnie sa dostávajú zručnosti
 

Výhodu budú mať ľudia, ktorí majú aj praktické, manuálne zručnosti. Schopnosť urobiť jednoduché opravy alebo remeselné práce na mieru. Nižšie príjmy, vyššia nezamestnanosť prinútia ľudí v tomto smere nachádzať viac riešení.
Čo samozrejme dáva priestor a nové možnosti pre šikovných a zručných ľudí. Bude veľa aj takých, ktorí sa budú chcieť niečo nové naučiť.

Zdá sa, že opäť bude platiť, že remeslo má zlaté dno.

 

 

4. Bude moderný alebo nevyhnutný minimalizmus?
 

Po ére neuveriteľne silného konzumu príde zrejme na rad minimalizmus v kombinácii s prístupom zero waste a ochrany životného prostredia.

Počas dvoch mesiacov si veľa ľudí uvedomilo, ako málo im reálne stačí k životu.
Isteže nepredpokladám, že dva mesiace v karanténe ľudí úplne zmení, ale pohľad na bankový výpis spomalí ľudí v rýchlosti s akou doteraz nakupovali a predlží proces zvažovania nákupu.

Prednosť dostane vyššia kvalita.

 

5. Podporíme sa navzájom
 

Ekonomiku bude potrebné podporiť a najlepšou cestou je podporiť ju lokálne.  Kľúčom sú dobré vzťahy a spolupráca.

V rámci Slovenska by sa by sa mali teraz nachystať a uchopiť túto príležitosť hlavne tí, ktorí sa venujú cestovnému ruchu.
Zahraničné dovolenky budú ešte nejaký čas výrazne obmedzené. Ľudia začnú opäť objavovať Slovensko.

Cestovný ruch v regiónoch dostane priestor a šancu akú ešte nemal.

A na mysli mám šancu ponúknuť kvalitné služby a dobrý zážitok v takej miere, aby mali ľudia chuť sa vrátiť aj o rok.

 

6. Rastie potreba istoty a dôvery  
 

Logicky v časoch neistých táto potreba u ľudí rastie. Odzrkadlí sa to aj v ich rozhodovacích procesoch a v mnohých oblastiach sa fáza výberu služby či tovaru predĺži.

Spolu s tým bude rásť na strane podnikateľov potreba budovania dôveryhodnej značky.

Ak sa dokážete správne odlíšiť, kvalitou a svojou jedinečnosťou, nemusíte bojovať o klienta nižšou cenou.

Budujte dôveru a spolu s ňou aj svoju značku.

 

7. Je čas na inovácie, kreativitu a najvyššie ľudské kvality
 

Je po nich obrovský dopyt. Historicky doteraz každú krízu ukončil nejaký objav či inovácia.
Inovácie sa však nespájajú len a výhradne s technógiami, hoci tam je posun najzreteľnejší.
Kreatívne myslenie, je presne to, čo teraz môžete naplno rozvinúť a zúročiť pri hľadaní riešení a nových ciest.

A ešte čosi. 

Ak vonkajší svet odráža naše osobné, vnútorné nastavenie, postoje a hodnoty, ktoré nesieme, mali by sme sa pozrieť aj na naše presvedčenia, hodnoty, kvality či nekvality, ktoré v bežnom živote uplatňujeme celkom automaticky a ktorými prispievame celku.
 

Očakávame, že iní (kolegovia, zamestnanci, dodávatelia, politici...) sa budú správať zodpovedne, čestne, múdro, odvážne, spravodlivo, láskavo, trpezlivo, s úctou alebo pokorne.
Princíp je ale nastavený tak, že dostávame to, čo sme sami ochotní dávať alebo čo z nejakého dôvodu potrebujeme zažiť, aby sme precitli. 

Cnosti nie sú sexi, neviažu sa totiž na pudy a vyžadujú vedomú, často náročnú prácu na sebe s veľkou mierou sebareflexie. Povedzme si otvorene, do toho sa väčšina ľudí nechce púšťať.

No dopyt tu je, myslite na to.

 

A ešte bonus na záver

 

Pripravila som 25 praktických tipov, ako zvládnuť časy krízy a recesie.
Ide o 
BEZPLATNÝ emailový mini kurz.


Získajte sériu funkčných, praxou overených tipov pre malých podnikateľov

• 5 emailov priamo do vašej schránky / v každom z nich 5 konkrétnych tipov
• 5 dní a spolu 25 praktických tipov, ktoré dokážete okamžite aplikovať do života

Začiatok mini kurzu je 11. máj 2020

Nechajte sa inšpirovať a prihláste sa rovno cez tento formulár 

 

 

 

PREČÍTAJTE SI AJ: Viete, aký je rozdiel medzi krízou a kinder vajíčkom?

 

Ako nepremárniť čas a využiť to, čo aktuálna situácia ponúka?

Zostaňme v kontakte

a budem vám posielať podnety a zaujímavé tipy pre vaše podnikanie i osobný život.
Vážim si vašu dôveru, preto nehrozí žiadny spam. Odhlásiť sa budete môcť kedykoľvek jedným klikom.